20 اردیبهشت 1403

  • 1403/01/07
  • - تعداد بازدید: 44
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
شبکه بهداشت و درمان سروستان

زیاده روی در مصرف شیرینی و شکلات و آجیل در ایام نوروز ممنوع

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان سروستان توصیه‌هایی برای مصرف شیرینی و شکلات در ایام تعطیلات نوروز ارائه داد.

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان سروستان، «مریم کاویانی»، کارشناس تغذیه مرکز بهداشت سروستان، توصیه های زیر را بمنظور کاهش مصرف شیرینی و شکلات در ایام تعیلات نوروز ارائه داد:

شیرینی‌هایی که در فرهنگ غذایی ما رواج زیادی دارند، معمولاً از آرد سفید تهیه می‌شوند؛ آرد سفید فاقد سبوس است و بسیاری از مواد غذایی موجود در آن از بین رفته است. مصرف این نوع آرد در قالب نان سفید یا شیرینی می‌تواند سلول‌های بدن انسان را نسبت به انسولین، غیرحساس سازد و انسولین در این صورت نمی‌تواند کار خود را به درستی در بدن انجام دهد که این امر به ویژه در سنین بالاتر می‌تواند منجر به افزایش قند خون شود.

مصرف این مواد غذایی می‌تواند سطح چربی به ویژه تری گلیسرید خون را افزایش دهد، زیرا در تهیه شیرینی‌ها از روغن های جامد استفاده می‌شود و روغن‌های جامد دارای مقادیر بالایی از اسیدهای چرب ترانس و اسیدهای چرب اشباع هستند که هر دو برای سلامت ضرر دارند و می توانند سطح کلسترول خون و چربی بد خون را افزایش دهند.

از سوی دیگر، مصرف شیرینی‌ها به‌ویژه از نوع تر و خامه‌ای که دارای مقادیر بالای شکر و چربی‌های جامد هستند، می‌توانند در فرد مقاومت انسولینی ایجاد کنند. پس توصیه می‌شود که اولاً در مصرف شیرینی‌ها در ایام نوروز احتیاط شود، ثانیاً از شیرینی‌های خشک کم شیرینی (آن هم در مقادیر کم) که چربی و قند کمتری دارند، استفاده شود.

پایان خبر

  • گروه خبری : اخبار,اخبار واحدها
  • کد خبری : 98351
کلیدواژه