26 شهریور 1403

  • 1403/05/24
  • - تعداد بازدید: 43
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
شبکه بهداشت و درمان سروستان

تاثیر مصرف آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ

مصرف منظم آسپرین در آن دسته از افرادیکه سبک زندگی کمتر سالمی دارند مزایای بیشتری داشته، به ویژه افرادیکه دخانیات مصرف می کنند یا شاخص توده بدنی بالاتری دارند.

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان سروستان، کارشناس بیماری های غیرواگیر شبکه بهداشت گفت: سرطان روده بزرگ دومین عامل شایع مرگ‌ومیر در سراسر جهان است. در سال ۲۰۲۳، تنها در امریکا، بیش از ۵۲ هزار و ۵۰۰ نفر درپی ابتلا سرطان روده جانشان را از دست دادند و حدود ۱۵۳ هزار و ۲۰ نفر نیز به آن مبتلا شدند، همچنین شیوع آن در افراد زیر ۵۵ سال بسیارافزایش ودر مقایسه بادهه قبل دو برابر شده است.

« رقیه محسنی» افزود: سرطان روده بزرگ ممکن است ژنتیکی باشد، اما به نظر می‌رسد که برخی عوامل مانند سبک زندگی، رژیم غذایی ناسالم، نداشتن تحرک کافی، مصرف الکل و سیگار و شاخص توده بدنی بالا خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهند.

او در ادامه گفت: پ‍زشکان علاوه بر توصیه پیروی از سبک زندگی سالم‌تر تاکید می‌کنند که مصرف دوز پایین آسپرین خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد.

همچنین، گروه ویژه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده در سال ۲۰۱۶ مصرف آسپرین را توصیه کرده بود، اما در سال ۲۰۲۲ به‌دلیل نگرانی‌ها درمورد خونریزی احتمالی تغییر رویه داد. آسپرین البته ممکن است باعث مشکلات گوارشی شود اما مطالعه جدید بابررسی داده‌های بیش از ۱۰۷ هزار و ۶۵۵ نفر انجام شد که طبق نتایج، مصرف آسپرین در کاربران معمولی، در مقایسه با کسانی که آن را مصرف نمی‌کردند، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را ۱۸٪ کاهش داد.

پایان خبر

  • گروه خبری : اخبار,اخبار واحدها
  • کد خبری : 106530
کلیدواژه