26 شهریور 1403

  • 1403/05/22
  • - تعداد بازدید: 59
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
شبکه بهداشت و درمان سروستان

از رژیم‌های غذایی غلط/مد شده؟ دوری کنید.

هیچ غذا یا قرص جادویی سوزاننده‌ی چربی وجود ندارد. هیچ غذای فوق‌العاده‌ای وجود ندارد که کد ژنتیکی شما را تغییر ‌دهد. هیچ محصول چربی‌سوزی نمی‌تواند چربی‌های بدن شما را در هنگام تماشای تلویزیون یا خواب ذوب کند. برخی از مواد موجود در مکمل‌ها و محصولات گیاهی ممکن است برای برخی از افراد خطرناک و حتی کشنده باشد.

 از برنامه‌های غذایی، قرص‌ها و محصولاتی که ادعاهای زیر را دارند، دوری کنید:

1) کاهش وزن سریع: با کاهش سریع وزن، ماهیچه، آب و استخوان بدنتان را از دست می‌دهید نه چربی‌ها. در ضمن به احتمال زیادی وزن شما به مقدار بیشتری بازخواهد گشت.

 2) مقادیر و محدودیت‌ها: رژیم‌های غذایی که اکثر غذاها را محدود می‌کنند و مقدار نامحدودی از غذاهای خاص مانند سوپ گریپ فروت و کلم را ترویج می‌کنند. خسته کننده است که یک ماده‌ی غذایی را بارها و بارها بخورید و به سختی می‌توانید با برنامه‌های غذایی یکنواخت همراه شوید. از هرگونه رژیم غذایی که تمام گروه‌ غذایی یا درشت‌مغذی مانند کربوهیدرات‌ها را حذف یا به شدت محدود کند، خودداری کنید. حتی اگر یک مولتی ویتامین مصرف کنید، باز هم برخی از مواد مغذی حیاتی را از دست خواهید داد.

3) ترکیبات غذایی خاص: هیچ مدرکی وجود ندارد که ترکیب برخی غذاها یا خوردن غذاها در ساعات مشخصی از روز به کاهش وزن کمک کند. برخلاف ادعاهای برخی برنامه‌های غذایی غلط و مد شده، خوردن ترکیبات غذایی "اشتباه" باعث تبدیل بلافاصله‌ی آنها به چربی یا ایجاد سم در روده‌ی شما نمی‌شوند.

4) منوهای سفت و سخت: زندگی در حال حاضر به اندازه‌ی کافی پیچیده است. محدود کردن گزینه‌های غذایی یا پیروی از برنامه‌های غذایی سخت می‌تواند یک کار طاقت فرسا و ناپسند باشد. با هر رژیم غذایی جدید، همیشه از خود بپرسید: "آیا می‌توانم تا آخر عمر به این روش غذا بخورم؟" اگر پاسخ منفی است، آن برنامه‌ی غذایی برای شما مناسب نیست.

5) نیازی به ورزش نیست: فعالیت بدنی منظم برای سلامتی ضروری است. رمز موفقیت این است که فعالیت‌های بدنی مورد علاقه‌ی خود را پیدا کنید و سپس 30 تا 60 دقیقه فعالیت جسمانی در بیشتر روزهای هفته را هدف خود قرار دهید. اگر می خواهید قدرت بدنتان زیاد شود، بهترین مسیر همراه نمودن مادام‌العمر غذای مقوی با تحرک و ورزش منظم است. برای برنامه‌ی شخصی‌سازی شده‌ی متناسب با سبک زندگی و ترجیحات غذایی خود، با مشاور رسمی رژیم‌های غذایی مشورت کنید. مشاور تغذیه و رژیم‌های غذایی به شما کمک می‌کند سبک غذایی واقع‌بینانه و انعطاف‌پذیر پیدا کرده و بهترین حالت سلامتی را تجربه نمایید.

«علی اکبر قویدل» کارشناس تعذیه مرکز بهداشت کوهنجان و مهارلو

  • گروه خبری : اخبار,اخبار واحدها
  • کد خبری : 106443
کلیدواژه