تحول اداری
مقدمه شورای تحول ادری
می توان گفت اندیشه ایجاد تحول در نظام اداری به بیش از نیم قرن گذشته بر میگردد. نظام اداری ایران از سال های ۱۳۲۰ از حالت سنتی گذشته خارج و به تدریج در قالب های نوین از گستردگی قابل توجهی برخوردار گردیده، این روند با پیش بینی، تشکیل سازمان امور اداری و استخدامی کشور، در قانون استخدام کشوری مصوب ۱۳۴۵ نهادینه شد و موضوع تحول، اصلاح و تکوین نظام اداری به شکل رسمی به عنوان بخش عمده وظایف این سازمان درآمد اینک به طور اجمال، اهداف، ضرورت ها،برنامه های تحول اداری مورد بررسی قرار می گیرد.
هدف تحول اداری عبارت است از تقویت توانمندی های نظام اداری در جهت ایفای کارآمد وظایف دولت یا به تعبیری دیگر هدف از تحول اداری، انطباق نقش ها،توانمندی ها و قابلیت های نظام اداری است که امری حیاتی و برای توسعه ضروری می باشد. موضوع ایجاد تحول در نظام اداری متناسب با پیشرفت های تکنولوژی درراستای تحقق خواسته های جامعه می باشد. تحول اداری فرآیندهای متعددی همچون مشارکت عمومی کارکنان، اصلاح ساختارهای اداری، تناسب وظایف و اختیارات،توانمندسازی کارکنان و مدیران، پاسخگویی دولتمردان در مقابل شهروندان، نظارت بر نظام اداری و توسعه شیوه های اطلاعاتی و... را دنبال می کند.
کمیته های شورای تحول اداری
کمیته طرح تکریم ارباب رجوع
کمیته منطقی نمودن اندازه دولت
کمیته اصلاح ساختار تشکیلات و بهبود روش ها
کمیته آموزش و بهسازی نیروی انسانی
کمیته اصلاح نظام های مدیریتی
کمیته مستند سازی و ارتقای کیفیت فرایندها
کمیته نظام پیشنهادات
کمیته رسیدگی و پاسخگویی به شکایات
کمیته فن آوری اطلاعات و اتوماسیون اداری